Concert “Vrede van Breda”

Op 24 augustus 2017 gaf het Breda’s Mannenkoor in de Grote Kerk te Breda het concert “De vrede van Breda”, een compositie speciaal voor de herdenking gecomponeerd door Desiree van Warmerdam. De compositie bestaat uit 7 delen, waarvan bij de delen 5 en 6 ook vrouwenstemmen nodig zijn. Daarom had BM het Etten-Leurse projectkoor, geleid door Dieneke Dicknese, gevraagd om deze delen voor hun rekening te nemen. Tijdens de uitvoering werd ook een geschiedkundige presentatie gegeven, door Hans Talboom, geassisteerd voor de beelden door Simon Keep. De beiaardier van de Grote Kerk speelde het Domine salvum fac Regem Nostrum. Het koor zong mee met de klanken van de beiaard, die in de kerk uiteraard heel goed te horen zijn. Verder was er een orgelsolo van Gert van Hoef, het Trio Bestevaer gaf 3 nummers uit de tijd van het sluiten van de Vrede.
Zie hier een voorbeschouwing op het concert:

Alles bij elkaar is dit een geweldige happening geworden. Alle elementen uit het geschiedkundige verhaal, mede door de historische vertelling maar zeker niet in het minst door de teksten van de liederen, zijn heel goed voor het voetlicht gekomen. Heel bijzonder om zo’n herdenking op deze manier mee te mogen maken.
Hieronder de in opdracht van de Stichting Steunfonds Vrienden van BM vervaardigde opname van het concert:
Deze opname van het concert kunnen we uniek noemen omdat het o.a. een registratie is van:
• een unieke compositie van Desiree van Warmerdam, opgedragen aan BM
• unieke muzikale samenwerking met beiaard en orgel bij het openingswerk
• begeleiding op een uniek Hauptwerkorgel
De opname omvat:
• registratie van het hele concert met een speelduur van ca 100 minuten
• videobeelden aangevuld met o.a. foto’s van het concert en van de Grote Kerk

Hieronder een compilatie van deze opname met daarin opgenomen de drie muzikale delen ’The Dutch in the Medway’ door Trio Bestevâer, ‘Lijst met veroverde schepen’ door BM en ‘Dansen om de fonteinen’ door Projectkoor en BM. Deze compilatie werd gepubliceerd in Nieuwsklanken – 28 oktober 2021 en staat op de site onder het bericht Grasduinen 6 :