Nieuwjaarsbijeenkomst 2020

Zondag 12 januari 2020. Zaal Vianden. Nieuwjaarsbijeenkomst van het Koninklijk Breda’s Mannenkoor.

Precies om 14.00 uur opent de voorzitter Theo Baert de bijeenkomst en heet ons allen van harte welkom. Het is heel druk. Ook de complete crew van “Brouwerskind” is aanwezig. In de maand september hebben wij 10 keer meegewerkt aan het project en dus opgetreden in het originele kantoor van de bierbrouwerij van Breda, het prachtige Jugendstilpand aan de Ceresstraat.

Theo verhaalt over het afgelopen jaar, waarin we heel veel optredens hebben gehad. Samen met ut Gak loopt het aantal tegen de 40 keer, wat uniek is in onze geschiedenis. Natuurlijk worden ook de 10 optredens in het Brouwerijhuis hierbij geteld. Peter Dictus, de productieleider van het project en Anouk van den Berg, de regisseuse komen naar voren en bedanken ons voor alle medewerking. Het waren 10 voorstellingen en gemiddeld waren wij daar met ruim 40 zangers aanwezig.

Hierna komt ons koorlid Dré Dekkers naar voren en brengt een humoristisch verhaal waarin hij allerlei opmerkingen die worden gemaakt tijdens onze repetities tegen het licht houdt.

Vervolgens geeft onze voorzitter een overzicht van de geplande optredens in 2020. Alles wat hij vertelt is onder voorbehoud, een uitvoerig programma komt binnenkort via de Nieuwsbrief “Nieuwsklanken” bij alle leden en vrienden binnen. (Gratis abonnee worden van onze Nieuwsbrief? Klik hier.)

Er zijn 3 nieuwe koorleden die nu worden geïnstalleerd. Het zijn: Rik Nielander, Jan Groote Schaarsberg en Maarten de Tollenaer. Zij krijgen het officiële BM-insigne uitgereikt, samen met een lidmaatschapsoorkonde.

Elk jaar benoemen wij in onze Nieuwjaarsbijeenkomst de “zanger van het jaar”. Dat is een beloning voor extra inzet van het betreffende lid. Voor de eerste keer wordt deze eer verleend aan een overleden koorlid, Loek Rompa. Het laatste optreden waarbij Loek nog wel een solo zong – Die Zwölf Räuber – was tijdens het Spanjaardsgatfestival op 9 juni. De echtgenote van Loek neemt het beeldje de “Bassi” in ontvangst, samen met een ingelijste oorkonde.

Wij sluiten het officiële deel van de bijeenkomst af met een klein concert. We zingen 5 werken en we beginnen met het lied van Loek: Die Zwölf Räuber.

Hierna is het nog urenlang heel gezellig in zaal Vianden.

Fons Dickens