Periode 1891 – 1928

1902 Een oproep aan alle Bredanaars om lid te worden van de vereniging is buitengewoon succesvol. Dat jaar treden 117 zangers per onmiddellijk toe tot het koor. Het aantal zangers neemt toe en bereikt weldra de 250.

1902 – Groepsfoto in de Grote Zaal van schouwburg Concordia

1903 De KMA bestaat 75 jaar. Het galaconcert wordt bijgewoond door “Z.Ex. den minister van Oorlog, den Oud-Minister Kool, den gouverneur der Koninklijke Militaire Academie, den Burgemeester en overige Stedelijke autoriteiten, alsmede door ruim 700 reünisten”.

1905 Op 1 juli 1905 verleent Koningin Wilhelmina het koor het predikaat “Koninklijk”.

1906 Breda viert het 40-jarig bestaan van het koor. De vereniging geeft een buitengewoon feestconcert met medewerking van de Koninklijke Militaire Kapel van het Regiment Grenadiers en Jagers in de schitterend verlichte tuin van Concordia.

1906 – 40-jarig bestaan der vereeniging, 24 juni 1906

1906 Op 17 september wordt het koor eigenaresse van de kleine concertzaal met woonhuis, gelegen aan de Haven No. 7 te Breda, een gebouw met een rijke geschiedenis.

1907 Het koor neemt deel aan het Concours van de Koninklijke Zangvereniging “Orpheon” te Brussel in de Division d’Excellence. Het koor ontvangt de eerste prijs met “algemeene stemmen en felicitatie van de jury”. De buitenlandse pers is vol lof over de prestaties van het koor.

1913 Het koor neemt deel aan een aubade gebracht door het Nederlands Nationaal Zangersverbond aan H.M. de Koningin op het voorplein van Huis ten Bosch in Den Haag.

1915 Het Breda’s Mannenkoor viert zijn gouden jubileum. Muziekvereniging “De Unie” brengt de feestvierende vereniging een serenade en het koor verzorgt een galaconcert in de versierde zaal van Concordia.

1916 Mannenkoor Caecilia heft zichzelf op en sluit aan bij het Breda’s Mannenkoor.

1923 Het Breda’s Mannenkoor neemt deel aan een internationaal Zangtoernooi in Gent, op 22 juli.

Op 23 juli rijden de zangers in een groot aantal rijtuigen vanaf hun hotel in Brussel naar het Graf van de Onbekende Soldaat.
Er wordt buitengewoon goed gezongen in de Koninklijke Schouwburg.
Daar zijn een groot aantal persfotografen en het bioscoopjournaal aanwezig om dit gebeuren op gevoelig materiaal vast te leggen.

1927 Deelname Stedenavond Breda.
Deze culturele avond wordt door de “Hilversumsche Draadlooze Omroep” uitgezonden.
Het is voor het eerst maar niet voor het laatst dat de vereniging op de radio is te beluisteren.

1927 Vierdaagse reis naar Düsseldorf. Gastheer is de Männersangverein Arion.
Er reizen 184 zangers per boemeltrein naar Duitsland.  De reis duurt zes uur.
Er wordt geconcerteerd in de Kaisersaal van de Städtische Tonhalle voor 2500 toehoorders.
De krant het “Düsseldorfer Tageblatt” meldt o.m.
“Het mannenkoor bereikt een ongekend hoog peil”.

1928 Deelname opening Olympische Spelen te Amsterdam.

1902 – Groepsfoto in de Grote Zaal van schouwburg Concordia

1905 Verlening van het predikaat Koninklijk.

1906: 40 jarig bestaan van de vereniging

Brussel 1923