Compilatie concert ‘De Vrede van Breda ‘, 2017

Bij een recent bezoek aan het Rijksmuseum in Amsterdam werd ik geheel onverwacht herinnerd aan een heel bijzonder en geslaagd concert dat in 2017 door BM is uitgevoerd in de Grote Kerk te Breda. Hele fijne herinneringen kwamen onverwacht naar boven door schilderijen die de tocht van Nederlandse schepen door de Medway naar Chatham, de zeeslag in 1667, verbeelden. Maar vooral ook door de levensgrote en originele spiegelversiering van het door de Nederlandse vloot bij die slag veroverde Engelse Admiraalsschip Royal Charles. Die fraai met symboliek bewerkte versiering hangt daar pontificaal als een trotse trofee van de mooiste  Nederlandse overwinning op zee ooit. Deze afgang van de Engelsen wordt door hen nog met regelmaat herdacht als hun meest glorieuze nederlaag.
In 1667 kwam er een einde aan de 2e Engelse zeeslag tussen Engeland, Frankrijk, Denemarken en Nederland door het ondertekenen van een vredesverdrag door betrokken landen in de grote zaal van het kasteel in Breda.

Het 350-jarig jubileum van het tekenen van de ‘Vrede van Breda’ is in 2017 in Breda op verschillende manieren en verschillende plaatsen gevierd, o.a. met lezingen, tentoonstellingen, vredesfonteinen en een groots opgezet concert door BM. Het Projectkoor Etten Leur, Trio Bestevâer, twee organisten, twee slagwerkers, een trompettist en beiaardier werkten aan dit bijzondere concert mee. De muziek werd afgewisseld door lezingen met wetenswaardigheden over de tocht onder bevel van Michiel de Ruijter naar Chatham en de impact voor de stad Breda van de ondertekening van het vredesverdrag in Breda. Uniek aan het concert is dat de muziek ‘Vrede van Breda is gecomponeerd door en opgedragen aan BM door Desiree van Warmerdam uit Breda. Hierdoor kan Desiree worden toegevoegd aan het illustere gezelschap van vijf componisten die in het verleden werken hebben opgedragen aan ons koor. Meer hierover valt te lezen op pag. 50 in het jubileumboekje ‘1865-2015 BM, door romantiek gedreven, van onze BM-geschiedschrijver Pedro Kneepkens en in het binnenkort te verschijnen katern van zijn hand.

De opname van het volledige concert ‘De Vrede van Breda is te zien via het betreffende concert bericht dd 24 augustus 2017 . In de compilatie van deze opname hieronder zijn de volgende drie muzikale delen opgenomen: ’The Dutch in the Medway’ door Trio Bestevâer gevolgd door ‘Lijst met veroverde schepen’ door BM en tot slot ‘Dansen om de fonteinen door Projectkoor en BM.

Simon Keep