Compilatie concert ‘BM Gastvrij’, 2015

Als we door de geschiedenis van ons koor grasduinen komen we regelmatig momenten van bezinning tegen. Bezinning op de existentiële vragen van het bestaan, soms door de nood gedwongen of bij een bijzonder jubileumjaar. Zo dus ook rond de viering van 150 jaar BM. Zowel bij de bestuurlijke voorbereidingen voor de viering van ‘150 jaar BM’ als in de communicatie naar de buitenwereld is stilgestaan bij de vragen ‘Wie zijn we?, Waar staan we?, Waar gaan we naar toe?’. Antwoorden op deze vragen zijn onder meer vervat in een 2016 gemaakte promotie-video waarin de door BM na te streven waarden ‘kwaliteit, sfeer, stijl én gezelligheid ‘naar buiten worden gebracht op dvd en usb-stick in de vorm van een ‘BM-visitekaartje’.

Bij nadere beschouwing ontbreekt in de hiervoor genoemde trits de voor BM niet onbelangrijke waarde ‘solidariteit’. Dit door de betrokkenheid van BM door de jaren heen op de gemeenschap waaronder het verzorgen van benefietconcerten en vrijwilligerswerk. Een concert waar de door BM nagestreefde waarden als het ware samenvallen is het zeer gevarieerde concert ‘BM Gastvrij’, uitgevoerd in BM-jubileumjaar 2015.

Onder het mom ‘wie jarig is trakteert’ heeft het 150 jarige BM in 2015 ca. 300 Bredase burgers, voor wie het niet gemakkelijk is om naar een concert te kunnen gaan, getrakteerd op een gratis meergangendiner mét een concert in de Grote Kerk. Dit op initiatief van koorleden Dré van Boxsel, Theo Melis en Wim van Asten, die zich hiervoor twee jaar keihard hebben ingespannen en voor de geplande uitvoering fondsen hebben weten te verwerven bij een grote groep sponsoren.

Aan dit bijzondere concert, met traditionele, klassieke en populaire nummers, werkte o.l.v. Hans de Wit een bonte stoet aan muzikanten mee waaronder: koperensemble Cecilia o.l.v. Wim Karremans, strijkorkest Archi Amici o.l.v. Carlo Nabbe, accordeonist Mart Jacobs, pianist Joep Moonen, soliste Wendy Krikken én een stel zingende ‘obers’.

Onderstaande compilatie van ca 20 minuten is slechts een kleine greep uit het hele concert dat is ingedeeld in zeven ‘Concerto’s’:

1. Aperitivo, 2. Classico, 3. Italiano, 4. Populare, 5. Soli, 6. Dolce, en 7. Arrivederci.

Simon Keep