Repertoire

Ons repertoire is veelzijdig en gevarieerd. Er is nooit gekozen om één genre tot onze specialiteit te maken. We zijn geen kerkkoor, ondanks het feit dat we vaak in kerken zingen; we zijn ook geen operakoor, hoewel we toch vaak opera zingen. Het is gebleken dat we in de 150 jaar van ons bestaan zowat alle genres die door een mannenkoor gezongen kunnen worden op het repertoire hebben gehad, klassieke en religieuze werken, opera-, operette-, musical- en volksmelodieën. Het repertoire wordt jaarlijks aangevuld met nieuwe werken. De laatste jaren betreft dat ook arrangementen van bekende melodieën uit de popmuziek. Door deze diversiteit wordt er gezongen in het Nederlands, Latijn, Engels, Duits, Russisch, Pools, Tsjechisch, Italiaans, Spaans, Catalaans en Frans.

Het lied heeft een lange geschiedenis. In het schrijven De Geschiedenis van “Het Lied” geeft Chris Knook een overzicht (geconsolideerd tijdens de coronacrisis in 2020) van wat er door de jaren heen in onze samenleving werd en wordt gezongen, met in het laatste hoofdstuk specifiek aandacht voor de evolutie naar het typische mannenkoor repertoire.

Onze eigen koorbibliotheek omvat ca. 700 mannenkoorwerken. Het oudste werk is het “Ave Maris Stella” van Petrus Damiani (1007-1072). Een van de jongste werken is “De Vrede van Breda” van de Bredase componiste Desiree van Warmerdam (1959 – heden) die dit werk heeft opgedragen aan Breda’s Mannenkoor.

“BM, Door Romantiek Gedreven” is een sfeerverslag van het repertoire van het Breda’s Mannenkoor, geschreven door Pedro Kneepkens, in 2015, het jaar dat het koor zijn 150 jarig bestaan vierde.