Benefietuitvoering t.b.v. Kindertehuis in Litouwen.
In het kader van 15-jaar onafhankelijkheid vertrekt het Breda’s Mannenkoor in 2005 voor een concertreis naar Litouwen.
Wij verbleven in de hoofdstad Vilnius (spreek uit: Vilnis), gaven daar een aantal concerten, maar gingen ook op pad, het land in.Interessant, maar soms was het aanpassen. Een voorbeeld:
Op zekere dag moest onderweg worden geluncht, maar een restaurant geschikt om twee busladingen hongerige Brabanders te voorzien van voedsel was nauwelijks te vinden. Totdat we een aardige uitspanning vonden. De eersten gingen rond 12 uur aan tafel, de laatste hadden hun prakje pas om half drie. Dus het middagprogramma viel in het water, het werd improviseren.
In de verpauperde, eeuwenoude Sint Bernadijnenkerk wordt met medewerking van het Litouws Staats Symfonie Orkest andermaal de Krönungsmesse uitgevoerd.
Een ander hoogtepunt is het bezoek aan het 9° Fort in Kaunas dat wordt afgesloten met een Ëragslegging door voorzitter Hans Talboom en pianiste Felice de Rijk bij het graf van de Onbekende soldaat.
De reis krijgt een humaan vervolg. Bij een bezoek aan de Kruisberg in Siauliai, een bijzondere plek waar de Litouwers meer dan 50.000 opeengepakte kruisen hebben geplaatst.

Ook het Breda’s Mannenkoor plaatst daar een kruis voorzien van de namen van alle BM-deelnemers — we hadden latten, spijkers en hamer vanuit Breda meegenomen — en wordt er gezongen voor een groep kinderen van een nabijgelegen kindertehuis uit Kursenai. Tot onze verbazing waren er ook een aantal militairen van de Koninklijke Luchtmacht. Zij bemanden daar een NATO-post met luchtdoelraketten. Tijdens dit weekend hadden ze kinderen van een weeshuis in hun busje, om ze een gezellige dag te bezorgen.
Ter plekke hebben dirigent Marcel Verhoeff en voorzitter Hans Talboom spontaan aan de twee luchtmachtofficieren aangeboden om hun taken betreffende de adoptie van het kindertehuis over te nemen en zo de povere leefomstandigheden van de ‘tehuiskinderen van Kursenai’ te helpen verbeteren. Eenmaal weer terug in het hotel mag ik deze toezegging die op schrift gesteld wordt, in aanwezigheid van een directielid van het tehuis, ondertekenen.
Terug in Nederland werd het plan opgevat om een deel van het gebouw (bouwjaar 1940) te renoveren. Er ging een drietal op verkenning in Litouwen, er werden materialen gekocht en een taskforce van 15 man ging in de winter van 2007 voor een week naar Litouwen om te klussen. Overdag werd er hard gewerkt, we hadden ervaren bouwvakkers onder ons om ons aan te sturen. En het is gelukt om een hele vleugel te moderniseren. Laminaat op de vloeren, de wanden en plafonds strak in de verf, nieuwe verlichting etc. Tegen een van de muren vormt een tekening van Breda met de Grote Toren een herinnering aan deze actie van BM.

We sliepen en werden gevoed in het weeshuis, stevige kost dat wel, maar enigszins oost Europees, zak mar zegge. ’s Avonds mochten de kleintjes nog even bij ons goede nacht komen wensen en klommen dan prompt bij de Nederlandse opa’s op schoot. Want veel gezelligheid was er verder niet in dat grote en kille gebouw. De laatste avond was er uit dankbaarheid voor het werk van de klussers wat cultureels, met dansjes, muziek en een poppenkast. Er werd op aangedrongen dat de BM-gasten ook wat zouden zingen en dat werd ‘Oh Barneveld’ op de wijs van Oh Dennenboom. De melodie was ook daar bekend (Oh Tannenbaum), de woorden gelukkig niet.
Klik hieronder op de afbeelding voor het reisverslag “Sjouwe voor Litouwe” van 9 t/m 18 november 2007 door veertien zangers/leden vannhet Koninklijk Bredaas Mannenkoor”, geschreven door Henk Kuijstermans.
Weer thuis vermeldden wij het gebrek aan speelgoed en speeltoestellen in het weeshuis en prompt kwamen ‘de dames van het mannenkoor’, zoals Toon Hermans die eens noemde, in actie. Zij vormden wat later het Createam is geworden. Op maandagavond, wanneer manlief gaat oefenen in Haven 7 kwamen zij bij elkaar om kerststukjes te maken. Die werden verkocht bij de Advents- en Kerstconcerten van BM en op kerstmarkten, o.a. in de Grote Kerk. Van de opbrengst (ruim € 2.000/jaar) werden speeltjes en dergelijke gekocht voor het weeshuis.
Na enkele jaren verwaterde ons contact met Litouwen, maar tot op de dag van vandaag kwam het Createam, van september tot half december, op maandagavond samen. De opbrengst ging nu naar andere liefdadige doelen, de laatste jaren naar het Ronald McDonalds huis. Anekdote: tijdens coronatijd heeft John ervoor gezorgd dat het Createam in AH-winkels konden staan om hun creaties te verkopen.
Dit jaar, evenals vorig jaar, was BM een goede afnemer van het Createam, elke zanger kreeg een kerstcadeautje, door het team zelf vervaardigd. Dit jaar zijn dat twee engelen. Waarbij het kleine engeltje doet denken aan een van die lieve (b)engeltjes van 17 jaar geleden in dat winterse Litouwen. Na die gezellige maandagavonden werd het jaar gewoontegetrouw afgesloten met een kerstdiner, de eerste jaren in huize Gageldonk en alweer vele jaren in huize Slockers. Bij deze diners werden ook de partners uitgenodigd, waardoor het een ware BM-aangelegenheid was.
Maar de dames hebben besloten om, na zestien jaar, er een punt achter te zetten. Dus werd het kerstdiner dit jaar, 2023, ook een afscheidsdiner.
Zie verder ook:
Ut GAK – Paotersconcert, 15 april 2007
Dit concert vindt plaats in een uitverkochte Antoniuskathedraal aan de St. Janstraat. Aan dit evenement wordt geheel belangeloos meegewerkt door het Breda’s Mannenkoor, Ut GAK en de Paoters Terrepetijn OW en Sjaggerijn OH van Ut Kielegats Taole Instetuut. De opbrengst à € 5600,= gaat geheel naar het door BM geadopteerde kindertehuis in Kursenai (Litouwen).


