Nieuwjaarsconcert en Nieuwjaarsreceptie

Op 1 januari 2017 was het 75 jaar geleden dat Princenhage geannexeerd werd door de Gemeente Breda. Voor Princenhage, dat de status van zelfstandige gemeente inruilde voor stadswijk, is dat genoeg reden om eens terug te kijken. In 2017 willen we zien en benadrukken wat er in de afgelopen 75 jaar voor initiatieven zijn geweest (of al waren), die er voor gezorgd hebben dat de bewoners nog steeds een dorpsgevoel hebben. Als je met bewoners van Princenhage praat, zullen ze het steeds hebben over ons dorp. Of je er nu al vanaf je geboorte woont of er later bent bijgekomen. Princenhage kent een rijk verenigingsleven en heeft de afgelopen 75 jaar veel initiatieven gekend die de bewoners met elkaar in contact brachten en brengen. In 2017 zijn al deze initiatieven in een extra daglicht geplaats en met de opgerichte stichting: ’Princenhage Dorp in Breda’ met elkaar verbonden.

Het jaar 2017 is voor ons koor op 8 januari gestart met een prachtig optreden in de Sint-Martinuskerk in Princenhage ter gelegenheid van de start van het jaar waarin Princenhage viert dat het 75 jaar dorp in Breda is. De combinatie van harmonie Sint-Cecilia (in drie samenstellingen: volwassenen, jong en zeer jong) met BM was een groot succes. In een overvolle kerk was na afloop sprake van een opgetogen stemming. Jong en oud had volop genoten van een zeer afwisselend concert.

Na dit optreden was er een zeer geanimeerde nieuwjaarsreceptie. Deze keer vond deze om praktische redenen plaats in Het Roode Hert ook in Princenhage. Na de nodige plichtplegingen kon er uitgebreid getoast worden op het nieuwe jaar met alle goede voornemens.
Tijdens deze receptie is afscheid genomen van onze pianist Joep Moonen en zijn omslagdame Truus Frijters. Beiden hebben sinds 2008 ons koor op een geweldige manier begeleid, uiteraard onder de directe leiding van Hans de Wit. Een bijzondere ontboezeming deed Joep in zijn afscheidspraatje. Joep sprak tot ieders verrassing de historische woorden: “te laat, trut”, die hij tegenover Truus uiteraard nooit gebruikte, maar wel tegen zijn echtgenote toen zij hem nog assisteerde. De opvolger van Joep, André Telderman, maakte tijdens de receptie nader kennis met BM na een professioneel debuutoptreden op deze dag. Hopelijk mogen we André vele jaren als begeleider bij repetities en optredens verwelkomen.

De benoeming van de zanger van het jaar is ieder jaar opnieuw een lastige job voor het bestuur. Immers, er zijn heel veel leden met veel verdiensten voor ons koor. Deze uiterst eervolle uitverkiezing was deze keer voor Wil Jansen. Hij heeft dit te danken aan zijn ongelofelijke inzet bij het correct weergeven van heel ons repertoire op de website. De leden kunnen er hun muziekbestanden vanaf halen om de juiste tonen te zingen met het juiste volume. Wil is in al zijn bescheidenheid een enorm harde werker achter de schermen.