Volkorenfestival 2019 Middelburg

Zondag 2 juni 2019.

Voor de eerste keer nemen wij deel aan het “Volkorenfestival” te Middelburg. Onze dirigent is er laaiend enthousiast over, hij kent het festival en heeft er met andere koren al meerdere keren aan deelgenomen.

Dus wij staan om 10.00 uur met een grote groep, zangers, partners, vrienden, op het Schoolakkerplein te wachten op de bussen. Even later komen er 2 dubbeldekkers aan rijden en volgens afspraak stapt ieder in bus 1 of 2.

Het is geweldig goed weer, het is mogelijk dat de 30 graden bereikt worden. En wij zijn niet in de korte broek, maar in de zwarte smoking, met colbert en strikje.

In Middelburg beginnen we met een kopje koffie op een van de talloze terrasjes en begeven ons daarna naar de Nieuwe Kerk, waar ons eerste optreden gepland staat. In die kerk treden dan andere koren op en er is een beperkte hoeveelheid publiek aanwezig.

We stellen ons op buiten bij de zijdeur, om netjes op te komen. We beginnen met Tebe Poem. Al heel snel wordt het drukker in de kerk. Alle stoelen zijn snel bezet en achteraan ontstaan rijen met mensen. Na elk lied komt er een groot applaus. Aan het eind van ons optreden is de kerk overvol en we worden ruim beloond met groot applaus. Wat is een half uur snel voorbij!

Na nog wat koppen koffie en rondwandelen en andere koren beluisteren zijn we voor ons tweede optreden samengekomen op het Abdijplein. Een podium in de open lucht. Het halve plein vol stoelen, voor de helft bezet.

Wat we eerder in de kerk meemaakten herhaalt zich hier. Nadat we begonnen zijn met ons optreden stroomt het plein vol. Er wordt gefloten en geklapt en gegild. Tijdens ons “Kalinka” klapt het hele plein enthousiast mee, tot ze het tempo niet meer bijhouden.

Enfin, het was een succes. We hebben indruk gemaakt, daar in Middelburg. We hebben een hele fijne dag gehad. De lange file tijdens de thuisreis doet daar niets meer aan af.

Fons Dickens

INFO Middelburg Volkoren (van de organisatie van het festival)

Zondag 2 juni

Terwijl het einde van een succesvol festival naderde, beklom het grootste koor van de dag het podium op het Abdijplein: Koninklijke Zangvereniging Breda‘s Mannenkoor. Over presentjes gesproken er volgde een optreden om in te lijsten. ‘Een overweldigend, ontroerend mooi koor, met een gigantische dynamiek en enorm stembereik. ‘Een van de beste koren die ik ooit gezien heb’, om maar even een spontane fan te citeren. Tja, een groter compliment kun je als koor niet krijgen. De flamboyante dirigent wist niet alleen zijn zangers maar ook het publiek geweldig te enthousiasmeren, waardoor de feestelijke afsluiting eigenlijk al om 16.30 uur werd ingezet. Het mannenkoor kreeg het hele plein mee, er werd uit volle borst mee gezongen en de teleurstelling was voelbaar toen de zangboeken uiteindelijk toch gesloten moesten worden. Helaas, ook aan dit goede koor kwam een einde….. wat Middelburg betreft dan.