Acte de présence van BM bij de KAM

Vorig jaar, april 2023, stond het in de krant: ‘Kulturele Amateur Manifestatie  Breda (KAM) gaat niet door’. Dit als gevolg van het financiële gat dat is ontstaan door het wegvallen van de tot dan toe gebruikelijke gemeentelijke subsidie. De vraag is of het voor de komende jaren wel gaat lukken andere partijen bereid te vinden om de KAM financieel te steunen. Als dat niet lukt, dreigt er in Beda weer een jaarlijks terugkerend en heel goed bezocht cultureel evenement te verdwijnen.

BM heeft in de loop der jaren met enige regelmaat bij de KAM acte de présence gegeven. De eerste keer was in1997, het jaar van oprichting, in de toenmalige stadsschouwburg Concordia. Vanaf 1977 tot 1989 heeft BM onafgebroken aan de KAM deelgenomen die toen nog 3 dagen duurde, van vrijdagavond t/m zondag.  Van 1991 t/m 1994 heeft onze toenmalige voorzitter Hans Talboom  als presentator gedurende het weekend alle deelnemende gezelschappen  in de grote zaal aan mogen kondigen.

In ons jubileumboek ‘125 jaar BM’ is over de eerste deelname aan de KAM als bijzonderheid vermeld dat het optreden van BM  in de vorm was gegoten van een generale repetitie. Dit onder de leiding van dirigent Jan Verbogt en repetitor Nico Jongenelen Ook werd bij die gelegenheid BM voor het eerst aan de Bredase bevolking gepresenteerd met een speciaal daarvoor, door toenmalige koorleden  Christ de Vries, Jan van Beers, Willem Simons en Jan Rijpert  ontworpen stand.Die stand was een soort marktkraam afgedekt met een rood-wit zeildoek die door leden, op basis van een rooster bemand werd. In de kraam werden allerlei curiosa getoond uit ons archief en prijzenkast. Doel was het aantrekken van nieuwe leden, In 1977 had BM 58 leden.

De laatste keer dat BM bij de KAM optrad was op 25 september 2022. De video hieronder is een compilatie van ons optreden op 16 september 2018.

Dirigent Hans de Wit, piano André Telderman