Flashmob Diekirch, Luxemburg, 28 april 2012

Af en toe komen ze voorbij op de sociale media, van die leuke verrassende optredens die volledig onverwacht en in verschillende fases worden uitgevoerd door dansers, musici en/of zangers in openbare ruimtes zoals een stationshal, druk plein of winkelcentrum. De term die voor dit soort optredens wordt gebruikt is ‘flashmob’, wat letterlijk kan worden vertaald als ‘flitsende menigte’. Een tijdje geleden kreeg ik van een koorlid een bekende flashmob toegestuurd met de vraag of zoiets ook met ons koor kan.

Mijn antwoord hierop was ja en voegde eraan toe dat BM op haar concertreizen naast de geplande concerten meestal ook op verschillende openbare locaties zingt om het publiek te vermaken, casual gekleed maar wel in formele kooropstelling. Tijdens één van die reizen hebben de zangers van BM ook een keer het publiek verrast op een echte flashmob. Dat was op 28 april 2012, de tweede dag van onze concertreis in Luxemburg. We zaten daar allemaal door elkaar te genieten op een drukbezet terras en het door een voorjaarszonnetje beschenen lieflijk pleintje, Place de la Liberation, in Diekirch.

Op een afgesproken moment stond Henk van der Maaten op en zong zijn bekende solo met eigen gekozen woorden als inleiding op de zegenwens ‘Mnogaja Ljeta’ van de Oekraïense componist Bortnianski. Na de solo van Henk, hij kan het zich nu nog herinneren als de dag van gisteren, stonden de bassen op en zongen hun partij, waarna om beurten de tenoren en baritons opstonden en hun partijen lieten klinken. Tot besluit zong het hele koor staand en uit volle borst het verraste publiek ‘Nog vele jaren’ toe.

Simon Keep