Wat in het vat zit…, twee werken uit 1985

Het tijdens de laatste repetitie door onze voorzitter uitgesproken hoopvolle gezegde ‘Wat in het vat zit verzuurt niet’ gaat ook op voor het lijstje van werken die al een tijdje staan opgenomen in het muzikale beleidsplan van BM om (op)nieuw te worden ingestudeerd. Nachtgesang im Walde’ (BM 026), een ode aan de nacht, is er één van. Sinds kort zit het in onze repetitiemap en we hebben dit best pittige werk in onze laatste repetities eventjes ‘aangeraakt’. In aanvulling op de informatie die Hans de Wit ons per e-mail over dit werk stuurde kan nog worden gemeld dat het voor het eerst door BM is gezongen in 1952 o.l.v. Louis Suikerbuijk. De laatste keer is het uitgevoerd in 2011 o.l.v. Hans de Wit met begeleiding van trombones i.p.v. hoorns. Bij het grasduinen kwamen we het werk ook tegen in het programma van het concert ter gelegenheid van het 120 jaar bestaan van het koor. Van dit jubileumconcert zijn een cassettebandje met geluidsopnamen van het hele concert, het programmaboekje, een paar foto’s en de poster die in eigen beheer is gemaakt door oud-lid Piet de Bruyn en Chris Knook, bewaard gebleven.

Over dit concert vermeld ons jubileumboek ‘Kroniek van een koor 1865-1990’ op blz 110 :

Het Gala concert ter gelegenheid van het 120 jarig bestaan wordt een onvergetelijke uitvoering in Concordia’…Een vrijwel uitverkochte zaal luistert vol aandacht naar een staalkaart van koorwerken waaronder één van Mozarts vrijmetselaarscantate een ereplaats inneemt. Verder komen onder meer Franz Schubert en Carl Maria von Weber aan bod’.

Hier wordt respectievelijk gerefereerd aan ‘Dir, Seele des Weltalls’, ‘Nachtgesang im Walde’ en het ‘Jägerchor’. Een ‘ereplaats’ dus voor de driedelige vrijmetselaarscantate van Mozart (KV 429): ‘Dir, Seele des Weltalls’ (BM 002), een ode aan de zon. Een prachtig mannenkoorwerk dat ook al enkele jaren op het lijstje prijkt van opnieuw in te studeren werken. Dit werk werd voor het eerst in 1964 door BM gezongen o.l.v. Jo Frijters. De uitvoering tijdens het 120-jarig jubileum van ons koor vond plaats in stadsschouwburg Concordia o.l.v. Peter Hermans met begeleiding van Kamerorkest Antwerpen en koperblazers van de Koninklijke Harmonie ‘St. Caecilia’.

In bijgevoegde video zijn de oorspronkelijke geluidsopnamen uit 1985 van ‘Nachtgesang im Walde’ en het slotdeel van ‘Dir, Seele des Weltalls’, samengevoegd. Om de geluidsopnamen van beide werken wat te verlevendigen zijn recent door ondergetekende passende foto’s of videofragmenten aan beide werken toegevoegd.

Simon Keep