Kerstconcert op Kerstavond @ Grote Kerk, Breda

Ons laatste concert van 2023. Een traditie wordt in ere hersteld. Vele jaren zong BM met kerst in de Grote Kerk. Na een lange onderbreking werden we dit jaar uitdrukkelijk gevraagd door het bestuur van de Kerk om weer te komen optreden in het kader van “Breda viert Kerst”. Natuurlijk zegden we toe en het werd een prachtig concert. Meer dan 750 bezoekers genoten van onze zang, een mooi kerstverhaal van Paul van Driessche en prachtige orgelmuziek van Aart Bergwerff.
Volgend jaar weer!

‘Het klimaatmeisje’

Heel veel lovende reacties waren er bij onze beide kerstconcerten voor het bijzondere kerstverhaal van onze eigen meesterlijke verhalenschrijver en -verteller Paul van Driessche. Omdat er geen achtergrondbeelden werden vertoond was alle aandacht gericht op de vertelling door Paul en de klanken van de altblokfluit door Desiree van Warmerdam.

Nu, als vervolg op deze  succesvolle live optredens,   presenteren we met genoegen een verbeelding van Paul’s kerstverhaal in de vorm van een video. Het verzoek voor beelden van zijn verhaal kwam van Paul zelf.

Het was vroeg in het voorjaar dat Paul per e-mail contact hierover met ons opnam. Hij schreef dat hij, onder het mom van ‘beter vroeg dan laat’, al ideeën had voor een  kerstverhaal. Ook schreef hij dat hij zijn dwarsfluit lerares, Desiree van Warmerdam,  bereid had gevonden om zijn verhaal muzikaal te omlijsten. Refererend aan de vele positieve reacties van vorig jaar gaf Paul aan dat hij het fijn zou vinden als er bij zijn verhaal ook door ons weer beelden zouden worden vertoond.

Onze reactie hierop was positief maar al snel bleek dit idee nu niet realiseerbaar door de  relatief hoge kosten van het huren en installeren van beeldschermen in de kerk.

Als alternatief hebben we toen bedacht om het kerstverhaal én de muzikale fragmenten vooraf op te nemen. Aan die opnamen hebben wij vervolgens beelden toegevoegd en het eindresultaat op video vastgelegd.

Wim Stoffers en Simon Keep