Vijf oktober, officiële 150ste verjaardag

Vijf oktober 1865 geldt als onze officiële oprichtingsdatum. Op maandag 5 oktober 2015 werd er ‘dus’ van 19.00 tot 20.45 u. in smoking nog hard gerepeteerd voor het jubileumconcert. Aansluitend stelde onze nieuwe beschermheer, Paul Depla, zich voor aan het koor. Daarbij verwees hij naar het feit dat BM al anderhalve eeuw “de vaandeldrager van de Bredase cultuur” is. Ook vertelde hij dat hij van zijn voorganger had begrepen dat het beschermheerschap van BM “een van de geneugten (is) van het burgemeesterschap van Breda”. Voordat de zangers zich vervolgens onder het zingen van Hoera, hoera, hoera in het feestgedruis wierpen, onthulde erevoorzitter Hans Talboom een bronzen gedenkplaat met daarop de tekst: Breda’s Mannenkoor 150 jaar | 1865-2015. De plaat, tegen kostprijs door Adriaan Verhoeven gegoten, ligt voor de deur van Haven 7. In zijn toespraak herinnerde Hans aan Paul Rijnen, de oprichter van het Comité Vrienden van BM. Paul overleed in 2014 en liet een geoormerkt legaat na voor het laten vervaardigen van de gedenkplaat. Onze BM Ambassadeur (die dit jaar 50 jaar lid is!) roemde Paul’s vele verdiensten voor het koor en merkte hierbij op dat Paul “geen man (was) die gemakkelijk over zich liet lopen”, maar na de onthulling van de plaquette liep Hans (met alle respect) als eerste over ‘Paul Rijnen’ heen.

Speciaal ter gelegenheid van onze feitelijke 150e verjaardag op 5 oktober 2015 werd het 1e exemplaar uitgereikt van 1865-2015 | BM, door romantiek gedreven door Pedro Kneepkens, de einredacteur van het boekwerkje, aan onze beschermheer, burgemeester Paul Depla.  Het heeft de ontwikkeling van het BM repertoire als onderwerp. De in 1865 opgerichte ‘Liedertafel Breda’s Mannenkoor’ was een kind van de 19e eeuw en daarmee van de Romantiek. Tot de belangrijkste componisten uit deze stijlperiode behoort ongetwijfeld de op de cover afgebeelde toonkunstenaar Franz Schubert (1797 – 1828). Hoewel het tijdperk van de Romantiek in het eerste decennium van de 20e eeuw ten einde liep, wordt BM echter, min of meer tot op de dag van vandaag, door romantiek gedreven.

Bij de uitreiking dankt Pedro  BM veteraan Chris Knook (lid sinds 1971) die uren, dagen en maanden heeft tijd gestopt in het samenstellen van een repertoirelijst van alle ooit door BM gezongen werken. Weliswaar kon hij voortbouwen op eerder verricht monnikenwerk door Jan Willemsen en Harry Gerritsen ten behoeve van het door hen geschreven gedenkboek 125 JAAR KONINKLIJKE ZANGVERENIGING BREDA’S MANNENKOOR (uit 1990), maar toch. Niet alleen heeft Chris de bestaande lijst gecorrigeerd en aangevuld, hij heeft tevens de complete muziekbibliotheek op zijn kop gezet en deze (samen met Jan van Noort en Frans van der Wulp) meteen ook maar opnieuw gearchiveerd. Daarbij deed hij menig verrassende en bruikbare ontdekking.

Ook maakt Pedro gewag van de uren, dagen en maanden tijd gemoeid met het samenstellen van een unieke DVD door Simon Keep. De Bredasche Marsch, beter bekend als De Paarse Heide, werd gecomponeerd door Louis de Moreé op een tekst van de hand van voormalig BM president, Tony Smits van Waesberghe. De aanleiding daartoe was het in gebruik nemen van een nieuwe beiaard in 1929 (Breda, vooruit! De klokken luiden!). De mars, die in 1991 officieel werd uitgeroepen tot Breda’s Volkslied, zou onder het stof van geschiedenis verdwenen zijn als hij in 1976 niet zou zijn ‘geadopteerd’ door de organisatie van het Oude Stijl Jazzfestival. Simon’s DVD bevat historische filmfragmenten. De DVD (met hier de link) werd tezamen met het boekje uitgebracht.