Compilatie ‘making off’ van de BM Kerst CD in 1994

Bij het zoeken naar een geschikt thema rond kersttijd kwam ik uit op onze kerst-cd ‘Christmas in Europe’, hartje zomer opgenomen in 1994 in de kapel van St. Louis te Oudenbosch. Ruim 25 jaar geleden, in 1996, trof ik deze cd aan bij V&D in Breda en heb hem na beluistering aangeschaft. De diepe warme klankkleur van het koor trof me en was voor mij één van de aanleidingen om me het jaar daaropals lid aan te melden.
Bij naspeuringen blijkt ons archief verrijkt met een dvd van Piet Dekkers met beelden uit 1994 gemaakt tijdens de opname van de kerst-cd. Hierdoor kwam het idee op om van die opnamen enkele delen te selecteren en te publiceren in deze rubriek. Maar bij nader bekijken van die dvd bleek dat vooral een noest werkende dirigent, Marcel Verhoe7, in beeldis. Navraag bij Piet maakte de reden hiervan duidelijk. Hem was, zoals vaker, gevraagd te zorgen voor een vaste camera-beeldverbinding tussen organist Anton van Kalmthout zittend achter het orgel boven in de kapel en de dirigent op de werkvloer. Naast de beelden van die vaste camera heeft Piet gelukkig tussen de bedrijven door ook nog wat sfeerbeelden gemaakt van kapel, musici, solisten en koorleden. In die beelden is een glimp op te vangen van de wijze waarop is gepoogd alle betrokkenen bij de opnamen in de warme maand juni een beetje in de kerstsfeer te brengen.
Op bijgevoegde video zijn een paar fragmenten van ‘the making of’ video van Piet te zien. Deze beelden zijn aangevuld met enkele beelden uit eigen archief en een paar fragmenten van de video van het kerstconcert december 1994 gemaakt door Netty Koks, de dochter van Piet. Aan deze beelden is het geluid toegevoegd van de betreffende werken van de kerst-cd. De samenstelling van de gekozen werken is geïnspireerd door ons sterke verlangen om in het nieuwejaar weer zo spoedig mogelijk voor een mooi koorconcert met z’n allen samen te komen. Dit verlangen is symbolisch vervat in het kerstlied ‘Wij komen tezamen’ waarmee de video start en eindigt.
Tip voor de degenen die alle 17 tracks van de kerst-cd willen beluisteren klik op deze link  of zoek op Spotify of YouTube (zoekterm: ‘Christmas in Europe Breda’s Mannenkoor’)

Simon Keep