“Wij zullen dóór gaan!”

Ter gelegenheid van ons 150-jarig bestaan hebben de zangers van de Koninklijke Zangvereniging Breda’s Mannenkoor (BM) zich tot het uiterste ‘gestretched’ om dat memorabele jaar 2015 te vieren zoals het hoort. Met gemeenschapszin, in een uitgelaten sfeer, in binnen- en buitenland, met jolijt én hier en daar serieuze ondertoon en bovenal, met een intensief muzikaal programma voor onze vaste en nieuwe bewonderaars. Nu het einde van dit jaar nadert, prijs ik me een gelukkig mens juist in dit jaar het voorzitterschap te hebben mogen bekleden. Vanaf het begin van de festiviteiten, die al richting hadden gekregen in de voorafgaande twee jaar, heb ik onvoorwaardelijke steun gevoeld van alle leden en de kring van meewerkende en –denkende supporters rond onze vereniging. Wat een feest is het dan om – waar en wanneer dan ook – samen op podia te staan en het beste van onszelf te geven! Er waren memorabele momenten te over. Aan het begin van het jaar werd de toon gezet in de Grote Zaal van de KMA, waar we als vereniging ambassadeur werden van Breda Nassaustad. Tijdens de Dodenherdenking brachten we een indrukwekkend concert in de Grote Kerk: het Requiem in D van Cherubini. Een paar weken later zongen we à capella in de Thomaskirche in Leipzig, staande aan het graf van Johann Sebastian Bach, die op die plek cantor was. Maar een paar dagen later was het eigenlijk evenzo memorabel in dat gekke kerkje in Meissen… Dat was óók bijzonder… Te elfder ure stroomde de kerk vol met wijkbewoners, nadat we zelf de diverse inmiddels niet meer zo frisse lentebomen uit de kerk hadden moeten verwijderen. Het publiek zwaaide ons uit en wij mochten concluderen dat het bewuste kerkje en haar parochianen niet vaak door 70 geoefende stemmen werden toegezongen… De gezelligheid tijdens onze buitenlandse reis, de heerlijke humor en het moeiteloos verpozen met een grote groep in vreemde steden blijven mij bij als bewijzen van de kracht van ons koor. En dan ons magnum opus: het jubileumconcert in het Chassé Theater op 18 oktober 2015. Die magische datum hing al jaren boven ons koor. Magisch, omdat die datum tot de verbeelding sprak, misschien wel wat angst inboezemde en een eclatant succes werd. Dat is wat je magisch noemt. Dat de lokale pers daarbij pijnlijk verstek liet gaan daags na het concert leverde ons indirect nog meer complimenten op van al die mensen die er wél van hadden genoten. Wij laten ons daar niet door uit het veld slaan. Zoals de heer Wim van de Donk, Commissaris van de Koning en de heer Paul Depla, burgemeester van Breda en beschermheer van ons koor memoreerden in hun openingswoord: wij hebben 150 jaar lang geoefend, vergaderd, getwist, genoten en altijd het midden kunnen bewaren tussen artistieke uitdaging en sociale kracht. Dat, geachte lezer, is iets wat wij als bestuur koesteren. En als we ons daar met alle leden voor blijven inzetten, heb ik de overtuiging dat we moeiteloos de tand des tijds volgen. Omdat ons koor een ongelooflijke kracht uit synergie herbergt van organisatietalenten, reisleiders en volgers, hobbyisten, archivarissen, emotierijke veranderaars, rustgevende analytici, creatieve geesten, bartijgers, sjouwers, gastheren, rekenmeesters, jonge honden, ervaren rotten en mastodonten en…. hun altijd ondersteunende levenspartners. En met dit potentieel zullen we dóórgaan! dóórgaan! dóórgaan! Zo zullen we in 2016 op 12 juni opnieuw het Requiem van Cherubini uitvoeren en op 14 mei een concertmis verzorgen in de Sint-Janskathedraal van ’s Hertogenbosch. Noteert u ook alvast maar 16 oktober: Najaarsconcert in de Nobelaer te Etten Leur. Op 10 januari trappen we echter af met de Nieuwjaarsbijeenkomst. Tijdens dit altijd genoeglijke samenzijn in Zaal Vianden zal ook voor Vrienden en genodigden de presentatie van ‘1865-2015 | BM, door romantiek gedreven’ en van de bijbehorende DVD de ‘Bredasche Marsch’ plaatsvinden. En zoals ooit onze zanger Jan van Beers het uitdrukte: “In geval van twijfel, het koor gaat vóór!”

Teun Giljamse, voorzitter