De ‘BM – Heinrich Umland – Stadswandeling’

Bij op de start van ons nieuwe zangseizoen is de ‘BM – Heinrich Umland – Stadswandeling’ door het historische hart van Breda gelanceerd. Deze bijzondere wandeling is uitgezet door onze immer actieve kroniekschrijver Pedro Kneepkens. De wandeling is een eerbetoon aan Heinrich Umland en brengt daarnaast ons aanstaande 160-jarig bestaan onder de aandacht.

Ter waardering van dit initiatief en van zijn enorme inbreng in het vastleggen van onze historie in het algemeen (zie de verscheidene katernen onder ‘Over ons – Historie’ op onze website) heeft de voorzitter deze avond Pedro lovend toegesproken en hem als bijzonder cadeau de baton die Umland aangeboden kreeg op 6 oktober 1873 geschonken met de woorden: “Laat mij jou nou ook iets bijbrengen: die dirigeerstok draagt onderaan de gouden medaille die aan het Breda’s mannenkoor werd uitgereikt op 16 juli 1870 naar aanleiding van het winnen van de eerste prijs/gouden medaille tijdens een concours in Rotterdam.”

Over de grote betekenis van de veelzijdige musicus Heinrich Umland voor het muziekleven in Breda in het algemeen en ons koor in het bijzonder, heeft Pedro al uitvoerig geschreven in zijn katern nr. 8 ‘BM, de KMA en de hand van Umland’ op onze website onder de kop ‘Over ons – Historie’. De wandeling ‘Aan de hand van Umland’ voert langs 30 locaties die 160 jaar geschiedenis van ons koor aanschouwelijk maken. Het resultaat van al het denk- en speurwerk voor de Umland – stadswandeling heeft Pedro vastgelegd in een handzaam wandelgidsje. In dat boekwerkje is de route zowel op kaart als met tekst duidelijk beschreven. De liefhebbers van historie kunnen hun hart ophalen aan de gedegen toelichtingen die van elke locatie in het gidsje zijn opgenomen.

De presentatie van de wandeling aan de koorleden kon Pedro verluchtigen met een video erover, samengesteld door Wim Stoffers en Simon Keep:
Klik hier om de gids te openen en wandel ‘aan de hand van Umland’ via 30 historische objecten in het hart van Breda door (bijna) 160 jaar geschiedenis van ons mannenkoor. De culinair te omranden wandeling begint en eindigt bij ons verenigingsgebouw aan Haven 7, 4811 WK Breda waarin tapasrestaurant Mariposa is gevestigd.