Bevrijdingsconcert in het Maczek Memorial Breda

Uit de Geschiedenis van het Maczek Memorial, op hun website:

“Voor uw en onze vrijheid”. Met deze wapenspreuk begint de 1e Poolse Pantserdivisie onder leiding van generaal Stanislaw Maczek aan de bevrijdingsmissie van West-Europa. Dat de Polen in grootte de vierde nationaliteit waren die aan de bevrijding van ons land heeft deelgenomen, is bij velen niet bekend. De stichting Generaal Maczek Memorial wil invulling geven aan het erkennen van de bijdrage die de Poolse troepen, in het bijzonder de 1e Poolse Pantserdivisie, hebben geleverd aan de bevrijding van grote delen van Nederland en op culturele en educatieve wijze ervoor zorgen dat we blijven herinneren wat onze huidige vrijheid voor opoffering heeft gekost van velen anderen.

Dit jaar kon ons koor de jaarlijkse bevrijdingsdag ceremonie van het Maczek Memorial opluisteren, met kinderen en kleinkinderen van Poolse militairen in het publiek. Een, naar het oordeel van dat publiek, buitengewoon mooi concert.

Door de inleider van het concert, de heer Roel Noga, muzikaal programmeur van het Maczek Memorial, werden twee eerdere concerten door ons koor aangehaald in verband met de bevrijding van Breda in 1945:

Maandag 29 oktober 1945:

“Twee betekenisvolle concerten beëindigden de bevrijdingsfeesten. In de Grote Kerk concerteerde de Koninklijke Zangvereniging Breda’s Mannenkoor, thans weer onder leiding van Willem Robert (6e dirigent en langst dienende vanaf de oprichting in 1865). De fiere zangers zongen met enthousiasme in het volle bewustzijn de waardigheid van het koninklijk predicaat, dat hun zo lang betwist was, te moeten handhaven. Het programma werd ingezet met het Poolse volkslied, welks idioom hun echter niet precies lag. Beter geviel het hun het Wilhelmus en de liederen van Valerius Gedenckklanck. Een voortreffelijke en goed gesoigneerde uitvoering genoot het piëteitsvolle “Requiem” van Ant. Verbev, dat in deze stemmingsvolle dagen prachtig insloeg.   …..”

Dinsdag 29 oktober 1946:

Op Zuylen zingt het Breda’s Mannenkoor; acht in de omgeving begraven Polen werden daar bijgezet.

Volgend jaar hopen we, als de bevrijding precies 80 jaar geleden zal zijn, weer een concert te kunnen geven.